Κείμενο έκθεσης Αιτωλικού - Σελίδα11 |
Συντάχθηκε απο τον/την mouseio | |||||||||||||||||||
Σελίδα 12 από 17
επί επικλινούς ιστού στην πρώρα, καθιστώντας τα σκάφη ταχύτερα και ευκολότερα στη διεύθυνση. Τότε εμφανίστηκαν για πρώτη φορά εμπορικά πλοία χωρίς κουπιά, που, κατά τους πρώτους χριστιανικούς χρόνους, διεξήγαγαν εμπόριο μεταξύ Αιγύπτου και Ιταλίας. Χαρακτηριστικό πλοίο της Ρωμαϊκής εποχής ήταν η Λιβυρνίς, ελαφρό και ταχύ πολεμικό πλοίο, ονομαζόμενο Liburna. Αρχικά ναυπηγούνταν οξύπρωρη και οξύπρυμνη, με χάλκινο έμβολο, ισχυρή ξυλοδεσία, κατάφρακτη (με κατάστρωμα). Χρησιμοποιήθηκε στον εμφύλιο πόλεμο μεταξύ του Καίσαρα και του Πομπηίου το 48 π.Χ., επίσης με αυτά ο Οκτάβιος νίκησε τα βαρέα πλοία του Αντωνίου το 31 π.Χ. Από τότε τα Ρωμαϊκά πολεμικά πλοία ναυπηγούνταν κατά το Λιβυρνικό τύπο, ασχέτως του εκτοπίσματός τους, κινούνταν δε με κουπιά αλλά και με ιστία, τα ονομαζόμενα λατίνια. Στη δημιουργία του ογκώδους πολεμικού και εμπορικού στόλου των Ρωμαίων συνέβαλε η μεγάλη ναυτική παράδοση των αρχαιοελληνικών και ελληνιστικών χρόνων, την οποία, όπως προαναφέραμε, συνέχισαν και βελτίωσαν, αλλά και η εμπειρία των Ελλήνων ναυπηγών (Κρασανάκης, 2008). Οι Έλληνες συνεχίζοντας την εμπορική τους δραστηριότητα εξακολουθούσαν να διατηρούν ένα μέρος του εμπορίου και της ναυτιλίας στη ρωμαϊκή πλέον Μεσόγειο. Έτσι, όχι μόνο συντέλεσαν στη συνέχεια του ελληνικού πολιτισμού αλλά και επηρέασαν τον πολιτισμό της Ρώμης (Δαμιανίδης, 1997). Νόμισμα Ρώμης 217-215 π.Χ., με τη θεά Ρώμη και πρώρα ρωμαϊκής τριήρους
Παράσταση με Ρωμαίους ναύτες από μαρμάρινο ανάγλυφο της στήλης του Τραϊανού, 2ος αι. π.Χ. Με τη διαίρεση της Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας το 395 μ.Χ. σε ανατολική και δυτική και την ανάδειξη της Κωνσταντινούπολης, την οποία είχε ιδρύσει ο Μέγας Κωνσταντίνος στις 11 Μαΐου του 330 μ.Χ., ως πρωτεύουσας του Ανατολικού Κράτους, που αργότερα θα ονομαστεί Βυζαντινή Αυτοκρατορία, το Αιγαίο πέλαγος επανέρχεται στο προσκήνιο. Είναι και πάλι το σταυροδρόμι των θαλάσσιων δρόμων που οδηγούσαν στην ισχυρότερη πόλη του κόσμου και ο σημαντικότερος ναυτικός χώρος της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας. Από τον 4ο μέχρι τον 7ο αι. μ.Χ. η θαλασσοκρατορία των Βυζαντινών ήταν πανίσχυρη και χωρίς ανταγωνισμό. Με την εμφάνιση στο Αιγαίο κατά τον 7ο αι. μ.Χ. και άλλων ανταγωνιστικών δυνάμεων προκλήθηκαν αλλεπάλληλες συγκρούσεις με πολύ οδυνηρά αποτελέσματα για την οικονομία, τον πολιτισμό, ακόμα και την ίδια τη ζωή των νησιωτών (Λάζος, 1996). |
Εργασίες
Έργα Δημήτρη Μάρα |
Εργασία - Έρευνα Σαπφώ Μορτάκη |
Εργασίες - βιβλία Μασταγκά Σωτήρη |
Εργασίες Καρπώνης Αθανάσιος |
Ψηφιακή περιήγηση |